O projekcie


Model normatywny podnoszenia kompetencji cyfrowych w szkołach wyższych

Minister Edukacji i Nauki w dniu 20 czerwca 2023r. zlecił Uniwersytetowi Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie wykonanie zadania w zakresie dostosowania do aktualnych potrzeb prawnych instrumentów wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych, rozumianych jako harmonijne połączenie wiedzy informatycznej, umiejętności cyfrowych i postaw je integrujących w warunkach transformacji cyfrowej pn. „Model normatywny podnoszenia kompetencji cyfrowych w szkołach wyższych”

Zadanie realizowane na podstawie umowy MEiN/2023/CTC/2625 z 3 listopada 2023r. obejmuje  :

1. diagnozę stanu faktycznego kompetencji cyfrowych i jego uwarunkowań, w tym zróżnicowania sytuacji w szkołach średnich i opracowanie koncepcji monitoringu kompetencji cyfrowych w szkołach wyższych;

2. dokonanie przeglądu i oceny rozwiązań prawnych dotyczących kompetencji cyfrowych występujących w kilkuset aktach powszechnie i wewnętrznie obowiązujących, w tym uwzględniania kompetencji cyfrowych w programach studiów;

3. stworzenie bazy wiedzy wspomagającej w podnoszeniu kompetencji cyfrowych podmioty systemu edukacji i nauki oraz inne podmioty publiczne, m.in. poprzez umożliwienie wykorzystania dobrych praktyk;

4. sformułowanie rekomendacji zmian regulacji prawnej w zakresie instrumentów wspierających rozwój kompetencji cyfrowych w szkołach wyższych, uwzględniających kluczowe znaczenie szkolnictwa wyższego dla realizacji celów państwa w warunkach transformacji cyfrowej oraz autonomię szkół wyższych.

Dotacja celowa przyznana została przez Ministra Edukacji i Nauki na podstawie art. 404 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Wartość finansowa wynosi 8 000 000 zł, całkowita wartość zadania 8 000 000 zł.

Zadanie realizowane jest przez Konsorcjum, w skład którego wchodzą Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie jako lider oraz: Uniwersytet Śląski,  Uniwersytet Wrocławski,  Uniwersytet Szczeciński, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.

Kierownikiem Zadania jest prof. dr hab. Grażyna Szpor, Dyrektor Centrum Liderów Transformacji Cyfrowej UKSW.